/ 121

121


121 Інженерія програмного забезпечення

121 Інженерія програмного забезпечення
Практика є невід’ємною складовою частиною освітнього процесу і передбачена для закріплення і поглиблення теоретичних знань з предметів спеціальних дисциплін, підготовки фахівців з інформаційних технологій та набуття здобувачами освіти практичних навичок самостійної роботи за фахом в організаціях та на підприємствах різних форм власності.

Спеціальність Інженерія програмного забезпечення орієнтована на:

  • освоєння методів і технологій створення високорівневих програмних продуктів, з використанням: об’єктно-орієнтованих принципів проектування і програмування (С/С++, Java, Python, С#/.Net), інструментальних засобів та середовищ розроблення (Visual Studio, Eclipse, NetBeans), баз даних, міжплатформного застосування;
  • вивчення теорії і практики конструювання програмного забезпечення, включаючи аналіз вимог, моделювання, вибір архітектури та проектування програмного забезпечення, написання досконалого коду, верифікацію, тестування, еволюцію програмного забезпечення, менеджмент програмних проектів та робота в командах програмістів.

Види практик
Згідно навчального плану спеціальності 121 Інженерія програмного забезпечення навчання включає в себе такі види практики:

  • – навчальна практика І – 5 тижнів;
  • – навчальна практика ІІ – 5 тижнів;
  • – технологічна практика – 5 тижнів;
  • – переддипломна практика – 4 тижня.

Мета навчальної практики І – розширення і закріплення знань з основ програмування та алгоритмічних мов; набуття практичних навичок для вирішення прикладних задач в інтегрованому середовищі програмування MS Visual Studio C++ та відладки програм в ньому.
Завдання навчальної практики:

  • Ознайомлення з основними тенденціями та напрямками розвитку сучасної комп’ютерної техніки та програмного забезпечення.
  • Ознайомлення з сучасними операційними системами та прикладним програмним забезпеченням, а також принципами його побудови.
  • Набуття в ході практики навичок програмування з використанням алгоритмічних мов.
  • Закріплення на практиці навичок використання алгоритмів та методів для розв’язку поставлених задач, набутих в ході вивчення фахових дисциплін, а саме:
    • створення нового програмного забезпечення;
    • робота зі змінними різних типів;
    • структури даних;
    • програмні засоби реалізації алгоритмів;
    • структурна побудова програмного забезпечення.
  • Набуття навичок роботи на комп’ютері як основного засобу виробництва для створення програмного забезпечення.
  • Набуття навичок формування бібліотек функцій та інших методів організації робочого середовища програміста.
  • Формування уявлення про умови роботи та зміст майбутньої професії.

Мета навчальної практики ІІ – розширення і систематизація знань з фахових дисциплін та оволодіння технікою об’єктно-орієнтованого програмування; ознайомлення з сучасними інструментальними засобами візуального програмування; набуття практичних навичок програмування в реальних умовах створення та підтримки програмних продуктів; формування професійних умінь з питань налагодження програмного забезпечення (ПЗ).
Завдання навчальної практики ІІ:

  • Ознайомлення з основними алгоритмічними засадами та принципами побудови програмного забезпечення засобами візуального програмування та об’єктно-орієнтованого програмування (ООП).
  • Формування навичок аналізу вихідних даних та попереднього загального уявлення про обсяг проектних робіт та необхідних для цього засобів.
  • Практично закріпити знання з проектування програмного забезпечення з використанням ООП
  • Практично закріпити знання з проектування та формування баз даних, а також шляхів їх подальшого використання.
  • Набуття в ході практики навичок створення ПЗ з використанням методів ООП та засобів візуального програмування.
  • Закріплення на практиці навичок використання алгоритмів та методів для розв’язку поставлених задач, набутих в ході вивчення фахових дисциплін за допомогою методів ООП та засобів візуального програмування.
  • Набуття навичок роботи з бібліотеками візуальних компонентів, вивчення їх об’єктної структури та принципів побудови.
  • Набуття навичок формування власних бібліотек класів та візуальних компонентів, функцій і процедур та інших методів організації робочого середовища програміста.
  • Набуття навичок тестування та відлагодження програмного забезпечення побудованого на основі ООП за допомогою вбудованих засобів середовища візуального програмування.
  • Формування уявлення про умови роботи та зміст майбутньої професії.

Мета технологічної практики забезпечення єдності теоретичного та практичного навчання студентів з питань розробки баз даних, використання інструментальних засобів візуального програмування, конструювання програмного забезпечення, розробки та підтримки конкретних прикладних систем та складових інтерфейсу для кінцевих користувачів.
Завдання технологічної практики:
Завдання технологічної практики:

  • Ознайомлення, на виробництві, студентів з основними засадами та принципами побудови технічного завдання.
  • Формування навичок аналізу вихідних даних та складання загального уявлення про обсяг проектних робіт та необхідних для цього засобів.
  • Практично закріпити навички аналізувати складні інформаційні системи в умовах виробництва.
  • Набуття в ході практики навичок проектування складових автоматизованих інформаційних систем різного рівня складності.
  • Закріплення на практиці навичок використання CASE – засобів для відтворення спроектованих алгоритмів та проектних рішень.
  • Набуття навичок роботи з CASE – засобами для побудови FLOW – діаграм.
  • Ознайомлення на практиці з життєвим циклом ПЗ та його основними етапами.
  • Набуття студентами навичок оцінки економічних складових створення нового ПЗ.
  • Формування уявлення студентів про етапи впровадження ПЗ.

Метою переддипломної практики є узагальнення, систематизація, закріплення та поглиблення теоретичних знань здобувачів освіти за профілюючими дисциплінами, отримання навичок проведення аналізу інформаційних систем конкретного об’єкту управління з метою самостійного проектування та розробки прикладного програмного забезпечення з використанням сучасних інформаційних технологій та розвинутих інструментальних засобів.
Завдання переддипломної практики:

  • Зібрати матеріал за темою дипломного проекту для розробки проекту та дані для впровадження проектних рішень.
  • Вивчити на практиці сучасні методи інформаційного аналізу та моделювання предметної області, розробки та експлуатації автоматизованих інформаційних систем (АІС).
  • Вивчити специфіку предметної області конкретного об’єкта управління та провести її аналіз з виконанням обраних сучасних засобів.
  • Ознайомитись зі складом та структурою функціональної частини АІС конкретного об’єкта управління.
  • Ознайомитись з інструментальними засобами, що застосовуються для створення АІС.
  • Ознайомитись зі складом та характеристиками комп’ютерного парку, що застосовується, його розміщенням та засобами зв’язку, вивчити топологію комп’ютерної мережі.
  • Ознайомитись зі складом та характеристиками існуючого загальносистемного програмного забезпечення.
  • Вивчити склад та структуру інформаційної бази діючої АІС.

Місце проходження практики (Бази практики)

Практику здобувачі освіти проходять на оснащених відповідним чином робочих місцях у коледжі або у структурних підрозділах організацій та підприємств різних форм власності з якими коледж має відповідні договірні зобов’язання.
Здобувачі освіти з дозволу відповідальних циклових комісій, за погодженням з керівником практики, завідувачем НВП можуть самостійно підбирати для себе базу проходження практики та пропонувати її для використання.
У разі проходження практики дистанційно (для здобувачів освіти, які перебувають за кордоном) від бази практики надається гарантійний лист з висвітленням умов проходження практики (договір може не укладатися).
Базою практики може бути фізична особа підприємець (ФОП) лише за умови подання копій всіх правоустановчих документів разом з договором (угодою) про проведення практичної підготовки здобувачів освіти коледжу.

Документи, необхідні для проходження практик
Проходження практики потребує оформлення таких документів:
1. Договір (угода) про проведення практичної підготовки здобувачів освіти на виробництві, в установах і організаціях.
Співпраця коледжу з підприємствами-базами практик відбувається на підставі відповідних договорів про проведення практичної підготовки. Заповнений і підписаний керівником підприємства-бази практики договір надається завідувачу НВП не пізніше ніж за 10 днів до початку практики.
2. Направлення на практику. Направлення на практику слугує підставою для прийому здобувача освіти па практику підприємством, установою, організацією. Оформлюється (за вимогою) у завідувача НВП на підставі договору (угоди) про проведення практичної підготовки здобувача освіти.
3. Програма практичної підготовки. Це основний документ, що визначає мету, завдання і зміст практичної підготовки здобувача освіти. Розробляється керівником практики від циклової комісії програмування, інформатики та математично-прикладних дисциплін.
4. Щоденник практичної підготовки. У щоденнику здобувач освіти повинен вказувати всі види виконаних робіт за час проходження практики. Ведеться протягом усього періоду проходження практики. Наприкінці практики оформлений належним чином щоденник підписується керівником практики від підприємства і підшивається до звіту.
5. Письмовий звіт з проходження практики. Це основний підсумковий документ, що надає можливість проаналізувати та оцінити діяльність здобувача освіти під час проходження практики. Звіт перевіряє керівник практики, після чого здобувач освіти здає диференційований залік, який проходить у формі захисту представленого звіту.

Обов’язки здобувачів освіти коледжу при проходженні практики
При проходженні практики здобувачі освіти зобов’язані:

  • до початку практики одержати від керівника практики коледжу методичні матеріали (методичні вказівки, програму, щоденник, інструкцію тощо) та консультації щодо оформлення всіх необхідних документів;
  • до початку практики отримати інструктаж з охорони праці в галузі, правилам поведінки в період проходження та ознайомитися з правилами внутрішнього трудового розпорядку підприємства, порядком отримання документації та матеріалів. На здобувачів освіти, які проходять практику на підприємстві, розповсюджуються законодавство про працю та правила внутрішнього трудового розпорядку підприємства.
  • своєчасно прибути на базу практики;
  • дотримуватись режиму роботи установи (організації) – бази практики;
  • проявляти вихованість, дотримуватись культури спілкування, зразкової поведінки, етики, ввічливості, професіоналізму;
  • сумлінно виконувати програму практики та індивідуальні завдання;
  • у повному обсязі виконувати всі завдання, передбачені програмою практики і вказівками її безпосередніх керівників;
  • вивчити і суворо дотримуватись правил охорони праці, техніки безпеки і виробничої санітарії та внутрішнього розпорядку;
  • систематично вести щоденник практики за встановленою формою;
  • нести відповідальність за виконану роботу;
  • щотижня звітувати керівнику практики від коледжу про виконану роботу та подавати письмовий проект інформації, яка в подальшому підлягає включення до звіту практики;
  • не пізніше ніж за день до закінчення практики здобувач освіти повинен одержати ділову характеристику, підписану керівником від підприємства в якому проходив практику. В характеристиці визначається оцінка праці практиканта за чотирибальною системою  (“відмінно”, “добре”, “задовільно”, “незадовільно”);
  • своєчасно оформити звітну документацію та скласти диференційований залік з практики;

Під час проходження практики здобувачі освіти повинні:

  • систематично підвищувати свій рівень набутих теоретичних знань у коледжі;
  • приймати участь в суспільному житті організації за місцем проходження практики;
  • ознайомитись з усіма видами робіт, що виконують працівники бази практики;
  • самостійно виконувати конкретну роботу за вказівкою безпосереднього керівника;
  • проходити практику в терміни визначені в графіку освітнього процесу;

Під час проходження практики слід звернути увагу на практичні види робіт, які виконуються такими категоріями працівників:
– програміст;
– старший програміст;
– керівник групи розробників;
– системний адміністратор;
– тестувальник ПЗ;
– ведучий програміст;
– проектувальник ПЗ.
Здобувачі освіти повинні вивчати роботу цих категорій професій та аналізувати зміст відповідних функцій і завдань, які вони виконують.

Форми контролю виконання завдань практики
Звіт про виконану роботу формується відповідно до графіку виконання отримання завдань на протязі всього строку практики та пред’являється керівнику практики від коледжу на кожній з проведених консультацій.
Контроль знань, умінь та навичок, набутих в процесі проходження практики, відбувається таким чином:

  • щотижнева перевірка виконаних завдань керівниками практики від коледжу та підприємства – бази практики;
  • здати звіт про практику разом зі щоденником і характеристикою керівнику для перевірки.
  • захист практики, який відбувається після повернення здобувача освіти з практики згідно графіку захисту.

Після закінчення кожної практики здобувачі освіти звітують про виконання завдань для самостійної роботи та індивідуальних завдань, передбачених програмою практики. Звітування здобувачів освіти відбувається у формі захисту звіту перед комісією, склад якої визначається наказом директора про проведення практики. При дистанційній формі проходження практик звітування відбувається на корпоративній платформі ClassRoom з обов’язковою презентацією результатів практики.